آخرین نفرینهای دانشجویان معماری در حق همدیگه:

آخرین نفرینهای دانشجویان معماری در حق همدیگه:
 
1.الهی نوک راپیدت بشکنه…
2.الهی داداشت پابزاره رو ماکت پایان ترمت….
3.الهی قبل از نقدت دل درد بگیری
4.خداکنه پرگارت مثلث بکشه
5.الهی مامانت دیگه اطاقت رو تمیز نکنه…
6.الهی بابات پول راپیدی که شکستی بهت نده.
7.الهی که اشل مبلمان ایزوگرافت بشکنه( به فنا بره)
8. الهی که نوک راپید یک دهمت فر بشه…راپید دودهمت گم بشه…راپید سه دهمت مرکب توش خشک بشه…راپید چهاردهمت زیر پای استاد له بشه… راپید پنج دهمت سوزنش جام بشه…راپید شش دهمت مخزنش سوراخ بشه…راپید هشت دهمت نه دهم باشه… راپید یک و چهار دهمت هم که اول نکش شکست…( اگه اینجوری بشه ها تقریبا یه 58 هزار تومنی ضرر می کنی ان شا الله )

نور در معماری

نور در معماری


 

زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد. این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملاً اثر بخش باشیم.

......

ادامه نوشته

نقش نور در هنر معماری:

نقش نور در هنر معماری:
از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد.درهنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد.

 

سر فصل های این مطلب به شرح زیر میباشد:


-نور و بشر
-نور احساس و معماری
-نور و معماری
-نمونه های مشابه
-کلیسای کریستال
-موزه هنری کیمبل
-مدرسه ولکام تگزاس
-ساختمان تحصیلات نیوگلند
-نورگیرهای سقفی
-نورگیر کلرستوری

....
کل این مطلب رو در ادامه مطلب مشاهده کنید
ادامه نوشته

درب ها و پنجره ها

درب ها و پنجره ها

پنجره ها


پنجره دریچه ای برای ارتباط فضای داخلی و خارجی می باشد و از آنجا که پنجره عاملی بر ای ورود نور و هوا به فضای داخلی و همچنین عاملی برای جلوگیری از اتلاف انرژی به بیرون و از همه مهمتر چون از لحاظ بصری تأثیر بسزایی در فضای داخلی دارد، جایگاه و اندازه و مواد بکار رفته در ساخت آن بسیار حائزاهمیت است.

از عمده ترین انواع پنجره می توان به پنجره های کشویی، عمودی، لولادار، بدون بازشو و پنجره های U.P.V.C اشاره کرد که ممکن است از چوب یا فلز ساخته شوند.

نکته: چارچوب فلزی بیشتر از چارچوب چوبی اتلاف حرارت دارد، ولی نصب، نگهداری و درز گيری آن ساده تر است.
نکته: در جاهایی که نیاز به نورگیری بدون تهویه هوا باشد از شیشه های ثابت استفاده می شود.
نکته: قاب های چوبی در پنجره و درب باید تماما از مغز خالص تنه درختانی که در مقابل پوسیدگی و آفت مقاومند و یا از چوبی که پوشش محافظ روی آن کشیده شده باشد ساخته شوند. گونه هایی که معمولا برای ساخت این نوع قاب ها به کار می روند عبارتند از: سدر، سرو، درخت ماهوت، صنوبر، انواع درختان سوزنی برگ و کاج پاندروسا.

 لینک کامل رو در ادامه مطلب مشاهده کنید

ادامه نوشته

هنر پنجره در معماری ایران

در معماري قديم ايران، پنجره از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. معماري سنتي ايران با تلفيقي از نماسازي‌هاي زيبا و متنوع به همراه تنوع و انتخاب پنجره‌هاي مناسب و عناصر ديگر از قبيل طاق و گنبد، باعث به وجود آمدن نماها و بناهاي ماندگار و بديع شده است.

انواع مختلفي از پنجره‌ در معماري خانه به كار گرفته مي‌شده است كه از آن جمله، پنجره‌هاي ارسي، روزن، شباك و جامخانه را مي‌توان نام برد.

شباك:

سطح مشبكي که از دو فضاي پر و خالي تشكيل شده باشد، به نحوي كه از يك سو بتوان سوي ديگر آن را ديد، شباك يا شبكه ناميده مي‌شود.

كاربرد شباك نسبتاً گسترده بوده و در برخي از بخش‌های گوناگون بنا و شكل‌های متنوع آن بهره مي‌برده‌اند.
شباك‌ها را با مصالح گوناگون از جمله آجر و كاشي، سنگ، چوب و گچ درست مي‌كردند.

در ساده‌ترين شكل، از شباك به عنوان سطحی مشبك كه ضمن حفظ حريم محروميت و حريم يك فضا امكان عبور هوا را نيز ميسر مي‌سازد در برخي از پشت بام‌ها به خصوص در نواحي گرم و مرطوب استفاده می شده است.

همچنین از این نوع پنجره به عنوان پوششی مشبك در جلوي روزن برخی از فضاها به ويژه جلوی روزن زيرزمين‌هايی كه نور و تهويه آنها از طريق حياط تأمين می‌شد، استفاده می‌كردند.

art-architect.jpg

روزن:

روزن نوعي پنجره غالباً كوچك بود كه در بيشتر موارد براي نورگيري يا تهويه در فضاي اصلي، نقش فرعي و كمكي داشت.
نمونه‌هاي روزن‌ها را در اتاق‌هاي 3 دري، 5 دری ها،  7 دری و نيز در حجره‌های مدرسه‌ها يا كاروانسراها مي‌توان يافت كه معمولاً آن را با يك سطح مشبك چوبی، آجری،  گچبری يا با كاشي می ‌پوشاندند.

اين روزن‌ها با شكل‌های گوناگون از جمله مربع، مستطيل، تركيب مثلث با مربع و مستطيل، دايره و در دوره قاجاريه به شكل بيضی نيز طراحي مي‌شدند.

نورگيری و تهويه فضاهای خدماتي مانند مطبخ و انبار از طريق روزن در سقف فضاها تأمين می‌شد. در بالاترين نقطه سقف بسياری از دهانه‌های بازارهای سرپوشيده نيز روزن قرار مي‌گرفت.

غالباً در پنجره‌هاي كلاهك نورگير واقع بروي سقف‌هاي گنبدي شكل به روزن اشاره شده است. هدف از ايجاد روزن، تأمين نور يا در موارد لازم تهويه بوده است.

جامخانه:

جامخانه را می‌توان نوعي پنجره دانست كه بر فراز برخي از پوشش‌های گنبدی شكل مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
جامخانه غالباً از سطح سفالين كروي شكل تشكيل شده بود كه تعدادی حفره دایره ای شکل در آن ايجاد می‌شد كه بروي هر يك از آنها يك جام شيشه قرار مي‌دادند. در اين حالت قرار دادن و برداشتن سهل و ساده جام‌ها به وسيله چسبندگی با بتونه و روغن به وجود می‌آمد.

از جامخانه بيشتر در فضاهايی استفاده می‌كردند كه با برداشتن تعدادی از جام‌ها در فصول مختلف بتواند حرارت يا رطوبت را به اندازه مطلوب برسانند.

ارسي:

پنجره ارسي پنجره چوبي است كه لنگه‌هاي آن به جاي اينكه به روي پاشنه گرد حركت كنند، در داخل يك چهارچوب به سمت بالا حركت مي‌كنند. ارسی‌ها عموماً به گونه‌ای ساخته مي‌شوند كه تمام سطح بيرونی يك اتاق را در بر می‌گرفتند.

هر ارسي از دو سطح ثابت و متحرك تشكيل مي‌شد، سطح مشبك ارسي‌ها چندين كاركرد داشت:

نخست اينكه نور فضاي درون را تأمين مي‌كرد؛ دوم آنکه منظره بيرون را در معرض تماشاي افراد درون قرار مي‌داد و از شدت تابش آفتاب و گرماي حاصل از آن در تابستان جلوگيری مي‌كرد؛ يكي ديگر از كاركردهاي مهم اين پنجره‌ها حفظ حريم و محرميت فضای درون اتاق‌ها و تالارها نسبت به فضای بيرون بود.

محل استفاده از پنجره‌های ارسی در فضای درونی در بالاخانه‌ها و اتاق‌های گوشواره واقع در يك يا دو سوی تالارهای بزرگ و مرتفع بود.

سطح پنجره‌های ارسي را گاه از نقش‌های گوناگون، گره سازيها و شيشه‌های رنگين و ساده می‌آراستند و تركيب‌های بديع پديد می‌آوردند.

منبع : سایت مجله دکوراسیون منزل